THEMAFEESTEN BEDRIJFSFEESTEN – Eigenlijk zei Richard Branson, de man achter Virgin: ‘Een beetje succesvol bedrijf moet vooral woeste feesten geven, dat helpt’, maar die kop zou te lang zijn voor boven deze column. Dus is de citaatkop afzenderloos, maar blijft het een waarheid als een koe, hoe anoniem ook.

En precies die bedrijfsfeestkoe moet u juist nú bij de horens vatten. ‘Bedrijfsfeesten zijn essentieel voor het runnen van een gezonde onderneming’, vatte Branson samen. Hij heeft gelijk en ik weet waarom.

Het bedrijfsfeest is het ultieme middel om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. De loyaliteit te versterken: in crisistijd om met alle collega’s samen het bedrijf weer uit het slob te helpen en nu de ommekeer daar is om werknemers vast te houden. Met een slim concept doorbreekt u tijdelijk de hiërarchie en suddert dat gevoel van ‘het bedrijf is van ons allemaal’ nog maanden na. Maar die 4 woorden van de vorige zin, die zijn zo essentieel: ‘met een slim concept’.

Ooit schreven wij bij EventBranche.nl een artikel met de kop ‘Het einde der bedrijfsfeesten’. In dat artikel kwamen bedrijven aan het woord, evenementenbureaus en arbeidspsychologen. Ze waren eensgezind: een feest om het feest is zo ongelooflijk zonde van uw budget. Nog los van het feit dat een goed feest altijd waarde heeft, ben ik het er volledig mee eens. Pak uw kans. Pak meer dan het moment en creëer een moment in een groter plaatje, een hoogtepunt in een traject waar u over nadenkt: wat is mijn doel, hoe ga ik dat behalen, hoe ga ik dat meten en hoe zorg ik ervoor dat het natraject dat gevoel dat ik wil bereiken nog maandenlang blijft voeden?

Overdreven, hoor ik u denken. Wij geven een feest, wij zien lachende mensen, Joop van de administratie was dronken en de CEO hing de jassen op, dus het was een succes. In een samenleving waar een bezoek aan een festival al even gewoon is als een bezoek aan de kroeg, komt u er niet meer mee weg. Daar wordt op een verjaardag niet meer over gesproken. De oplossing? Durven. Niet dat u met het hele bedrijf nou perse tijdens een bedrijfsfeest naakt moet gaan bungeejumpen, maar durf nou eindelijk eens een keer. Durf het bedrijfsfeest eens te benaderen als een communicatie- of ‘intern marketing’-moment. Durf eens video in te zetten, voor, tijdens en na het evenement. Durf tools, apps en gadgets te gebruiken voor een Wow-effect zonder dat daar per definitie de Rolling Stones hoeven op te treden. Durf uw collega’s de inhoud te laten bepalen. Durf het feest te combineren met een inhoudelijke lading, zonder dat dit ten koste gaat van het feestmoment. En stap van de gebaande paden, al is het maar heel even, op een zijweggetje. Kortom, wie niet durft moet geen bedrijfsfeesten organiseren.

Met EventBranche.nl bewegen wij ons al jaren in de zakelijke evenementenmarkt. Daar waar events en live momenten gebruikt worden in de marketing- en communicatiemix van bedrijven, organisaties en instellingen. En eerlijk is eerlijk, daar wordt nog wel eens neerbuigend gedaan over het bedrijfsfeest. Maar dat komt omdat het bitterbal- en feestneusimago veelal ten onrechte nog om het fenomeen bedrijfsfeest is blijven hangen. Juist dat biedt een kans, want al uw collega’s verwachten die zaal, met die buffetbak, dat bandje en oh ja, Marieke van de sales gaat zingen. Als u durft, dan durf ik het ook wel aan: ‘Zonder goede bedrijfsfeesten, geen goed bedrijf’, aldus Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur EventBranche.nl.

Bron: eventbranche.nl